You are here

Design og Arkitektur  
 
B- og C-niveau

På Nørre G kan du vælge Design og arkitektur som kunstnerisk fag på c- og b-niveau. Hjørnestenen i design og arkitektur er at designe løsninger på problemer og udfordringer. Design skal skabe værdi for andre.

I Design og Arkitektur arbejder vi overordnet inden for 3 genstandsfelter:

  • Produktdesign, som kan være fysiske produkter så lamper, stole, tøj, men også mere immaterielle produkter som fx apps, nudging og måske kan en elevfest kl. 10 om morgenen være en løsning på den udfordring, at folk drikker for meget til skolefesterne?
  • Kommunikationsdesign, som handler om, hvordan man kommunikerer visuelt. Det kan være via plakater, bog-og magasinforsider, emballagedesign, reklamer og kampagner, branding mm.
  • Arkitektur fokuseres der både på at designe selve bygningerne, men i lige så høj grad om funktionen af byrumsdesign

Bæredygtighed og de 17 Verdensmål

I de fleste forløb arbejder vi med bæredygtighed, men bæredygtighed i bred forstand. Vi ser på bæredygtighed i forhold til klima og miljø, men ligeledes social bæredygtighed, som har fokus på interaktion mellem mennesker på mange forskellige planer. Så de 17 verdensmål er en helt naturlig del af undervisningen, hvilket går godt i tråd med, at Nørre G lige er blevet en Unesco skole. 

Billedkunst_Valgfag_2021

Billedkunst_Valgfag_2021

Her er et eksempel på et elevprojekt, hvor vi arbejde med byrum, og hvor NG’s parkeringsplads skulle omdannes til et mere aktivt sted for NG’s elever og undervisning. Et forslag var at gøre skolen mere selvforsynende med vindmøller og drivhus, som ligeledes kunne indgå i undervisningen i de naturvidenskabelige fag.

Bæredygtighed og FN’s Verdensmål indgår som en helt naturlig del af undervisningen i Design og arkitektur.

Designprocessen – en innovativ og kreativ proces
I Design og arkitektur er processen rigtig vigtig og lige så vigtig som selve det design, man arbejder henimod. Det er essentielt i design, at når man løser et problem eller udfordring, og derfor er det vigtigt, at man sætter sig grundigt ind i problematikken og undersøger, hvordan man optimalt kan løse den designopgave, man er blevet stillet. Det gøres gennem analyser, teori, feltarbejde, eksperimenter m.m.

Design_Arkitektur_Valgfag_2021

Visualisering – at få sine ideer konkretiseret
En stor del af design og arkitekturundervisningen er at få visualiseret sine (vilde) ideer. Det er vigtigt, at andre kan forstå det du har designet, så en ingeniør kan bygge det hus, du har tegnet eller en producent kan masseproducere den lampe eller stol, du har designet. Så vi arbejder også meget med at få kommunikeret og konkretiseret de ideer og tanker man har. Det kan være i form af (computer)tegninger, collager, modeller, prototyper, mock-ups m.m. I vil også have mulighed for at lære og arbejde med PhotoShop, som vi har installeret på computere i designlokalet.

Ekskursioner og workshops
En del af undervisningen i Design og arkitektur er, at vi tager på ekskursioner og laver workshops med forskellige eksterne partnere. Vi har bl.a. et fantastisk samarbejde med Den Skandinaviske Designhøjskole i Randers, hvor vi været på højskoleophold i et par dage og lave arkitekturworkshop. Ligeledes har Designhøjskolen været på Nørre G og lave workshops i arkitektur og produktdesign. Hvert år deltager vi i det, der kaldes Designovate, som er en form for konference med små talks, hvor designere og arkitekter fortæller om, hvad der rør sig på designscenen lige nu og her. Det kan være lige fra bæredygtigt tøjdesign, udvikling af materialer til bæredygtige huse, til de nyeste tendenser inden fra grafisk design m.m.

Her kan du høre mere om faget

SB/(CM)/08JAN21