You are here
Strategi
NØRRE GYMNASIUMS SPROGSTRATEGI
På Nørre Gymnasium ønsker vi at skabe og danne elever, som er nysgerrige, og som interesserer sig for verden. Elever, som tager deres globale medborgerskab alvorligt, som gerne vil forstå verdens mangfoldighed, og forstå, hvorfor folk gør og tænker, som de gør. For at kunne det, er det en immanent nødvendighed at kunne sprog.
Det er nødvendigt at have brede sprogkompetencer. Mange af de store udfordringer, vi står overfor i dag, rækker nemlig ud over vores nationale og sproglige grænser. En vigtig pædagogisk opgave for os i det 21. århundrede er at gøre vores elever til verdensborgere (Kemp 2005), der skal forstå og respektere verdens mangfoldighed i en global, foranderlig og multikulturel virkelighed, som Danmark er en del af. Kendskab til sprog giver førstehåndsviden om verden, om forskellige samfund og kulturer. Sprog giver os et dynamisk udsyn og udvider vores erfaringshorisont. At kunne læse, lytte, forstå og diskutere på flere sprog end engelsk og dansk, styrker vores interkulturelle, transnationale og globale kompetencer, som gør os i stand til at skabe kontakter og forbindelser på tværs af verden uden at miste følingen med det lokale og kontekstspecifikke. Kompetencer, som erhvervslivet og arbejdsmarkedet til stadighed efterspørger.
At skabe flersprogede globalt orienterede verdensborgere er ikke blot et filosofisk og pædagogisk ideal, men et almenmenneskeligt behov og en nødvendighed i en globaliseret verden, hvis vi kollektivt skal kunne løse verdens store epokale nøgleproblemer.
På Nørre G vil vi gerne skabe en fælles fortælling om sprog. Vi har derfor en lokal sprogstrategi, der skal styrke læring af sprog i gymnasiet og hermed den interkulturelle, globale, demokratiske og almene dannelse. Vi er en skole, der fremmer, styrker og satser på sprog, da vi ønsker at vores elever skal blive globale medborgere, som er nysgerrige efter at forstå andre kulturer, og som er i stand til at skifte og magte flere perspektiver på verden.
Vores strategi og indsatsområder tager udgangspunkt i vores vision og ønske om, at Nørre G skal have en bred profil og være et gymnasium, der er præget af mangfoldighed, international atmosfære og faglig begejstring i et udviklende og udfordrende læringsmiljø. Vi stræber efter at tilbyde stærkt profilerede studieretninger inden for såvel de naturvidenskabelige, samfunds- faglige, sproglige som de musisk-kreative områder.
Vi har fokus på at aktivere elevernes sproglige ressourcer og accentuere behovet for at beherske sprog i en globaliseret verden samt fokus på at sætte globalt medborgerskab og bæredygtig udvikling på elevers og læreres dagsorden bl.a. ved at inddrage FN’s verdensmål.
I sproggruppen søger vi hele tiden inspiration i den øvrige gymnasieverden, i vores sprogfaglige netværk, på faglige kurser, videreuddannelse, og på Det Nationale Center for Fremmedsprog for at kunne styrke og udvikle vores fremmedsprogsundervisning mest muligt.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har bl.a. bevilget midler til et fremmedsprogsseminar ”Det multisprogede klasseværelse og den globaliserede verden”, som blev afholdt d. 3.-4. december 2020. Projektets formål var at styrke vores tværfaglige og tværsproglige samarbejde med henblik på at øge elevernes motivation og interesse for fremmedsprog på højt niveau. Vores to kursusdage bestod af en vekselvirkning mellem inspirationsoplæg fra eksterne oplægsholdere, intern erfaringsudveksling og vidensdeling samt workshops med fokus på undervisningsudvikling.
Nye forløbsplaner 2021
Introduktion - Fremmedssprogseminar |
Program - Fremmedsprogsseminar - Lærere |
Program - Fremmedsprogsseminar - Sprogambassadører |
Nye forløbsplaner for sprog i grundforløbet med fokus på, hvordan sprog åbner verden:
1. | AP forløbsplan |
2. | AP LATIN forløbsplan |
3. | SPANSK GRUNDFORLØB - Den spansksprogede verden |
4. | FRANSK GRUNDFORLØB - Den frankofone verden |
5. | TYSK GRUNDFORLØB - Den germanske verden |
LOKALE INDSATSOMRÅDER OG MÅL
Almen Sprogforståelse
Almen sprogforståelse har i overensstemmelse med skolens sprogstrategi indtaget en mere central rolle, og undervisningen varetages nu af latinlærere og 2. fremmedsprogslærere, der koordinerer et fælles forløb, som bruges som løftestang for at styrke et fælles sprog om sprog. Forløbet indledes med et fælles arrangement for hele årgangen. Desuden har vi på Nørre G valgt at lade eleverne starte med enten spansk, tysk eller fransk allerede i grundforløbet for at øge fokus på sprog og skabe sammenhæng mellem sprogundervisning og elevernes almene sprogforståelse. Latin binder sprogene sammen både sprogligt og kulturelt og understøtter på den måde den generelle sproglige kompetence og dannelse.
Grundforløb
Store dele af Nørre G’s sprogstrategier er konkret forankret og integreret i vores tværsproglige grundforløb. Forløbets hovedsigte er at vise eleverne, hvordan de kan trække på deres sproglige ressourcer samt hvordan sprog åbner verden (den spansksprogede verden, den frankofone verden og den germanske verden). Eleverne skal gennem sprogundervisningen i spansk, fransk og tysk samt latin og AP-undervisningen i grundforløbet opnå indsigt i, hvordan sprog er indgangen til at forstå og gebærde sig en globaliseret verden.
Flerfaglige forløb
Vi integrerer løbende sprog i flerfaglige forløb og i undervisningen, fordi det giver mening at lære spansk, fransk eller tysk, når man som elev indser, at man kan bruge sproget til at opnå en dybere forståelse for faglige sammenhænge. Vores FF4-tværfaglige forløb har 2. fremmedsprog og et naturvidenskabeligt fag som de bærende fag og her prøver eleverne kræfter med fagtekster på fremmedsproget. Formålet er at bevidstgøre eleverne om styrken ved at kunne kombinere viden fra forskellige fakulteter. Desuden giver forløbet også eleverne et indblik i fremtidige karrieremuligheder i udlandet og dermed synliggøre sprog som en vigtig tillægskompetence i en globaliseret verden.
Det multi-sprogede og multi-kulturelle mødested
Nørre G afspejler på mange måder det danske samfund, som i højere grad er blevet flerkulturelt, flerreligiøst og multietnisk. Vi har en del elever, der taler mere end ét modersmål, og som kommer med meget forskellige forudsætninger og fra meget forskellige baggrunde. Derfor ønsker vi at få skærpet vores fokus på og bevidsthed om flersprogethedsdidaktik for derigennem at bygge bro mellem fremmedsprog og kulturer i sprogundervisningen, da vi mener, at dette vil styrke sprogindlæringen i det multisprogede og multikulturelle klasseværelse. Hvis flere elever skal motiveres til at lære sprog, skal vi blive bedre til at støtte vores elever i deres sprogtilegnelse ved bl.a. at bringe deres sproglige og kulturelle ressourcer i spil. Som led i vores sprogstrategi er vi derfor i gang med at indtænke dette mere bevidst i vores AP-undervisning og i vores fremmedsprogsundervisning.
Videns- og sprogteknologiske udfordringer
På Nørre G ønsker vi at stille skarpt på de videns- og sprogteknologiske udfordringer, vi står over for i dag, hvor den teknologiske udvikling har ændret betingelserne for undervisningen i fremmedsprog. I lærergruppen på tværs af fremmedsprogsfagene er vi derfor optaget af at diskutere og ved fælles hjælp udvikle nogle undervisningsmetoder og tilgange, der inddrager og integrerer sprogteknologiens udfordringer og muligheder i undervisningen.
UNESCO ASP-skole og FN’s Verdensmål
Nørre G er blevet godkendt som UNESCO Associated School Project (ASP) skole, og vi er således med i et globalt uddannelsesnetværk, som har forpligtet sig til at have fokus på undervisningsforløb og materialer, der sætter globalt medborgerskab og bæredygtig udvikling på elevers og læreres dagsorden. I sproggruppen har vi stort fokus på FN’s verdensmål, som igen understøtter vores tværsproglige praksis og vores elevers oplevelse af at sprog kan være med til at gøre en global forskel.
Studieture og udvekslingsrejser
Studie- og udvekslingsrejser for klasser udgør en vigtig dimension i den gymnasiale dannelse, og på de sproglige studieretninger prioriteres rejser til elevernes studiesprog. Vores udvekslingsrejser for klasser og individuel elevudveksling er vigtige for os, da det autentiske sprogmøde giver vores elever et sprogbad samt unik mulighed for at anvende, styrke og afprøve deres kommunikative og interkulturelle kompetencer i spansk, fransk og tysk, som tales af unge og voksne i autentiske skole- og familiemæssige sammenhænge og miljøer. Elevernes erfaring med lokalbefolkningens ofte begrænsede engelskkundskaber gør dem bevidste om, at engelsk ikke altid er tilstrækkeligt som kommunikationsmiddel, og at man derfor er nødt til at lære et andet fremmedsprog.
Vi har derfor i sproggruppen fokus på at vedligeholde vores partnerskaber og udvekslingsaftaler med udenlandske gymnasier samt etablere nye.
Sprogambassadørkorps
Skolens sprogambassadørkorps består af ca. 6-10 stærke og engagerede elever fordelt på hhv. Spansk, fransk og tysk, der ønsker at opnå kompetencer inden for et eller to sprog på A-niveau ud over engelsk. Vores sprogambassadører, som er udpeget af skolen, har til formål at styrke elevernes sproglige bevidsthed på Nørre G samt synliggøre sprog som indgange til forskellige erhverv og karrieremuligheder.
Rollen som sprogambassadør igangsættes, motiveres og understøttes af 2 sproglærere hele vejen igennem.
Gennem forskellige aktiviteter, herunder fx besøg i forskellige EU-institutioner i Danmark og Bruxelles, hos Dansk Industri, Dansk Erhverv, på Københavns Universitet m.fl. skal eleverne undersøge efterspørgslen på sprog og de uddannelses- og karrieremuligheder, der åbner sig med sprog på A-niveau.
Sprogambassadørernes opgave er tænkt ind i en innovativ og karrierelærende ramme, hvor elevernes opgave er at undersøge forskellige ”løsningsforslag” til at styrke den sproglige identitet blandt eleverne i forhold til deres senere valg af karrierevej.
Projektets formål lægger sig i forlængelse af Nørre G’s sprogstrategi, som har fokus på, at eleverne lever op til samfundets og arbejdsmarkedets stigende behov for kandidater med gode sprogkompetencer samt en bred kulturindsigt.
Nørre G fik midler fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet til at starte projektet, som vi i sproggruppen satser på fortsat at kunne finansiere evt. med andre fondsmidler.
Sprogkonkurrencer
Vi har i en årrække deltaget og agter fortsat at deltage i diverse sprogkonkurrencer: IlCompetition, Sprogliga – International Lingvistisk Olympiade, Sprogcamp og DM i sprog for at motivere og talentudvikle vores dygtigste sprogelever.
Karrierelæring og karrierekompetencer
På Nørre G har vi som led i vores sprogstrategi og som det også fremgår af læreplanen, fokus på karrierelæring og karrierekompetencer i sprogfagene. I vores sprogundervisning forsøger vi at få eleverne til at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres egen udvikling samt i forhold til forståelse af faget og fagligheden i relation til deres omverden.
Sprogcoaching
Flere af vores 2. fremmedsprogsundervisere deltager i et sprogcoachingprojekt, som undersøger, om sprogcoaching kan fremme motivationen for sprogindlæring. Vi håber, at samtlige fremmedsprogslærere gennem vidensdeling kan drage nytte af dette projekt.
Sprogdag, brobygning og andre tiltag
Hvert år afholder vi en sprogdag for hver årgang. Fx får spanskeleverne besøg af en NGO og arbejder med fx Fair Trade, franskeleverne opsøger fransk kultur i København gennem en kultur-skattejagt, og alle tyskhold besøger Lübeck, hvor eleverne interviewer lokale borger.
Vi har i en årrække haft lektiecafé med mulighed for at booke en sproglærer, brobygningsforløb i samarbejde med de lokale folkeskoler, elever fra IB og STX deltager hvert år i MUN (Model United Nations), vi har afholdt kurser for Juniortalenter i samarbejde med Akademiet for Talentfulde Unge, vi har afholdt en række Master Class i Tysk og Fransk, vi har haft forskellige Filmklubber, vi har afholdt en række Fremmedsprogslommefilmsfestivaler med elevproducerede lommefilm på 2. fremmedsprog etc. Kendetegnende for sproggruppen er, at vi altid har nye tiltag på tapetet.
FÆLLES OM SPROG
Vores fokus på sprog bygger på et stærkt tværfagligt og tværsprogligt samarbejde på skolen. I alle fags læreplaner spiller fremmedsprog en rolle, og det er med til at understøtte vores sprogstrategi og tænkning om sprog som almentdannende. Det har været et ønske fra start, at alle fag bakker op om vores indsats for sprog, både i forlængelse af vores overordnede strategi for skolen og i forlængelse af vores målsætning for sprog i relation til almen dannelse.
I dette samarbejde spiller ledelsen en afgørende rolle idet ledelsen skal sikre de strukturelle rammer. Desuden afhænger vores lokale sprogstrategi af ledelsens opbakning og støtte til fx at udbyde sprogundervisningen på hold, der giver eleverne optimalt udbytte inden for skolens økonomiske rammer.
I fællesskab arbejder vi på at øge elevernes motivation og interesse for fremmedsprog på højt niveau, både som hoved- og tillægskompetence. Målet er fortsat at kunne udbyde og oprette flere sprogligt orienterede studieretninger og sproghold på A-niveau, som er med til at skabe et særligt sprogligt orienteret miljø på skolen.
For at kunne opnå alle vores mål er det nødvendigt at udfordre den traditionelle struktur for sprogundervisning samt styrke rammerne for sprogundervisning. Der skal fra politisk side gives større positiv opmærksomhed på sprogs vigtighed og tilføres midler til, at man fx kan organisere sprogundervisningen på mindre hold og styrke mulighederne for, at eleverne møder det autentiske sprog, jf. de 10 anbefalinger sammensat af GL’s tænketank om sprog. At fremme interessen for sprog og sikre elevernes sprogkompetencer er nemlig en fælles opgave.
Litteraturliste
- Kemp, Peter. (2005). Verdensborgeren som pædagogisk ideal. København: Hans Reitzels Forlag.
- UNESCO (2014). Global Citizenship Education. Preparing learners for the challenges of the 21st century. Paris: UNESCO.
- Verstraete-Hansen, Lisbeth og Øhrgaard, Per. (2017). Sprogløse verdensborgere – Om uddannelsespolitik, der forsvandt, Jurist- og Økonomforbundets Forlag.
- Tænketanken om Sprog. (2015). “10 bud på styrket sprogundervisning i gymnasiet”, GL. Lokaliseret d. 25. december 2020. https://www.gl.org/uddannelse/udd.politik/Sider/Anbefalinger-fra-sprogtaenketank.aspx
Opdateret med forløbsplaner 29JUN21/IA/CM
Opdateret 22DEC20/Sproggruppen/CM