You are here
UNESCO-uge
- Kickstart 15. august 2022
Nørre Gymnasium afholdt i uge 33 en UNESCO-uge med fokus på køn, ligestilling, inklusion og globalt.
Mandag morgen kickstartede vi UNESCO-ugen med et fællesmodul for alle vores stx-elever i 2g/3g sammen med alle IB DP-eleverne. På den måde kunne vi samle begge årgange, bygge bro mellem stx og IB og samtidig motivere og engagere vores elever.
På mandagens fællesmodul var flere af vores udvalg på banen. LGBTQ+ fortalte bl.a. om et Pride-event i samarbejde med Kulturcaféen på Energicenter Voldparken, og Eigil, som er ny ungeambassadør i UNESCO, præsenterede sig og fortalte om det arbejde, han gør i den forbindelse.
Så havde vi også besøg af den superseje dansk-palæstinensiske digter, storyteller, spoken word performer og poetry-slammer Sara Rahmeh, som har baggrund i Høje Taastrup og Syrien. Hun læste bl.a. op fra sin første digtsamling Langt væk og lige om hjørnet (2021), der handler om at vokse op imellem to kulturer, søge sine rødder og forstå sin identitet gennem den kultur, man er kommet af. Fx for Rahmeh er det at være dansk ikke en hudfarve, og man burde kunne være det på sin egen måde, uden at det skal retfærdiggøres.
Det særlige fokus i år var valgt, da UNESCOs nationalkommission har fastlagt ligestilling og inklusion som en af de strategiske prioriteringer for 2019-2022, og også, fordi vores eleverne i vores UNESCO-Verdensmålsudvalg specifikt har efterspurgt dette fokus.
De Verdensmål, vi især havde fokus på i forbindelse med vores UNESCO-uge, var følgende:
- Verdensmål nr. 4 – Kvalitetsuddannelse
- Verdensmål nr. 5 – Ligestilling mellem kønnene
- Verdensmål nr. 8 – Anstændige jobs og økonomisk vækst
- Verdensmål nr. 10 – Mindre ulighed
- Verdensmål nr. 17 – Partnerskaber for handling
Målet med UNESCO-ugen var dels at forpligte alle lærere til at undervise eleverne i UNESCO’s kerneværdier og globalt medborgerskab, og der havde i den forbindelse været oplæg og workshop med professor Poul Duedahl AUC for lærerne. Samtidig er målet at synliggøre og bevidstgøre eleverne om UNESCOs kerneværdier samt forankre og cementere disse værdier på Nørre.
IA/CM/29AUG22