You are here

6. Biologi-Kemi

Hvad vil det sige at gøre fremtidens produktion mere grøn eller at behandle patienter bæredygtigt? Hvordan vil krige foregå i fremtiden? Kemisk og biologisk krigsførelse, posttraumatisk stresssyndrom (PTSD) og fantomsmerter er områder, du kan dykke ned i i denne studieretning, der først og fremmest udgøres af fagene biologi og kemi. Vi opnår viden gennem både eksperimenter udført i naturen og i vores laboratorier.

Hvis I vælger psykologi som valgfag, er der mange spændende samarbejder. Hvad influerer fx på definitionen af ”det perfekte liv”? Hvad får nogle unge til at sulte sig? Hvilke sociale processer kan forklare ondskab? Er psykopati genetisk bestemt? Hvordan påvirker hjerneskader det enkelte menneskes funktionsevne, fx hukommelse? Eller hvordan får sociale medier lov til at definere ”det perfekte liv”? Hvilke sociale processer kan forklare ondskab som fx den vi så under jødeforfølgelserne?

Vi påvirkes af omgivelserne psykisk og fysisk, men hvor vigtige er generne egentlig for vores udvikling? Vi forsøger at forklare problemstillinger ved hjælp af ny forskning, egne eksperimenter og en grundig teoretisk forståelse. Hvornår bør man fx tilbyde ”lykkepiller” til depressive? Hvordan påvirker rusmidler kroppen, og hvorfor bliver man afhængig? Vi ved, at unge drikker meget alkohol, og vi ved, at det er skadeligt. Men hvordan påvirker alkohol hjernen og vores personlighed? Kan man brygge alkoholfri øl til festerne, og undersøge om det er alkoholen eller smagen, der er vigtigt for unge? Disse eksempler er faglige spørgsmål, der kan besvares af et samarbejde mellem kemi, biologi og psykologi.

Studieturen kan fx gå til Korsika, hvor vi udforsker mentale og fysiske grænser. Vi laver fysiologiske målinger, inden vi hopper ud fra klipper og ned i en smeltevandsflod, for at finde ud af hvad der sker i kroppen, når den er presset.

Med denne studieretning får du et solidt naturvidenskabeligt fundament, og undervisningen vil give dig mulighed for at tage stilling til væsentlige problemer i samfundsdebatten, samt give dig et indblik i hvordan fagene anvendes i det virkelige liv, så du kan træffe velbegrundede valg.

Studieretningsfag
Biologi A
Kemi B

Studieretninger_2017_6_NV

Samspillet mellem Biologi og Psykologi ifølge elev på studieretningen
Da jeg for et halvandet år siden skulle vælge hvilket gymnasium jeg ønskede at gå på, var jeg ikke i tvivl om, at det skulle være Nørre G. I forvejen kendte jeg et par personer, der havde gået på Nørre, og de havde kun ros at sige om skolen. ”Man følte sig velkommen” fortalte en pige, da jeg spurgte ind til hendes oplevelse af skolen. Det blev jeg helt klart enig i, da jeg selv startede her. Tiden gik, og jeg var stadig tilfreds med både skolen og den studieretning, jeg havde valgt. Jeg har kun haft psykologi i 2-3 måneder, da vi ikke havde det i 1g, men alligevel kan jeg se, at samspillet mellem de to fag har stort potentiale. Hvis man fx beskæftiger sig med søvnbesvær, så er det vigtigt at man har noget viden om hjernen fra biologi for virkelig at fremme forståelsen. Begge fag er interessante hver for sig, men samspillet er det, der især gør dem spændende.
Julia 2z