You are here

2k
Qinhuangdao
2015

2k's studierejse går til Kina, hvor vi har en udvekslingsaftale.

Rejsen starter i Qinhuangdao på skoleudvekslingsophold på vores venskabsskole Qinhuangdao Experimental High School fra 11/4. D. 17. april tager klassen videre til kulturoplevelser i Beijing indtil hjemrejsen d. 22. april.

Lærerne på turen er: Stinne Bo Schmidt (SB), Stefan Røttinge Sørensen (Soe) og Jens Dybkjær (JD). Rektor Jens Boe Nielsen er også med i år, da klassen får følgeskab af Børne- og ungeborgmester, Pia allerslev, som er blevet inviteret af borgmesteren i Qinhuangdao. Med i gruppen er også administrerende direktør i Børne- og Ungdomsforvaltningen, Else Sommer. Når de ankommer, mødes gruppen med Merian Storm, som har været på lærerudveksling på skolen i Qinhuangdao fra d. 7/4.

Program for Qinhuangdao

Program for Beijing

Dagbog fra Kina
Eleverne sender hver dag rapporter hjem med billeder og dagbogsbeskrivelser af deres indtryk af oplevelserne. Læs med her:

Dagbog fra den 12. april

Rejsen til Kina startede med 9 timers flyvetur, det var fedt. Efter den lange flyvetur landede vi i Beijing lufthavn, og den tog pusten fra os - ligesom en mavepuster. Lufthavnen i Beijing er meget stor, og vi skulle tage tog for at komme over til ”Bagage Claim”. Derefter skulle vi sidde 4 timer i bus for at komme til Qinhuangdao, det var fedt. Da vi ankom stod kineserne og ventede på os. Det var rigtig spændende at endelig møde dem. De var rigtig søde og imødekommende. Efter en kort fælles introduktion på skolen skulle vi alle hver især hjem til den kineser, vi skulle bo hos. Alt i alt var det en stor og oplevelsesrig dag, det var fedt.

Ankomst_i_Qinhuangdao_2015

Kærlig hilsen Simon, Rasmus, Valdemar og CO.

Dagbog fra den 13. april

Dagen startede, for de fleste, på en meget hård seng bestående af en træplade med et tæppe over. Vejret var koldt og blæsende. Morgenmaden var meget forskellig fra person til person - nogle fik morgenmad på diverse fastfood steder som KFC eller McDonald’s, andre fik ris, nudler og kød - retter vi normalt ville anse som aftensmad.

Efter en fremlæggelse om den kinesiske mur af skolens bedste engelsklærer, og rektorens officielle oversætter, Xavier skulle vi til en såkaldt ’flag-ceremoni’ i skolegården. Til denne ceremoni marcherer de kinesiske elever rundt med det kinesiske flag og hejser det på skolens flagstang. Herefter skulle alle vi danske udvekslingsstuderende op på scenen og se ud over de 1600 kinesiske elever, der stod i perfekt ræd og rækker. Herefter blev der holdt diverse officielle taler fra den kinesiske rektor, vicerektoren og borgmester Pia Allerslev. Efter flagceremonien var der frokost med vores kinesiske værter, og så skulle vi på tur ud til den kinesiske mur.

2k_i_Qinhuangdao_2015-Flagceremoni

En del af den kinesiske mur går tværs gennem Qinhuangdao. Vi besøgte to steder på muren. Det første sted kalder de ”Dragehovedet”, og man kunne se, hvordan muren gik helt ud i vandet. Derefter satte bussen kurs mod det andet punkt, hvor vi skulle se muren. Her så vi først et museet om den kinesiske mur og en kort film om murens historie. Herefter var vi oppe og gå og cykle på muren.

Efter den lange dag var vi alle trætte, men da vi kom hjem til skolen havde vores kinesiske værter planlagt diverse aktiviteter, som karaoke og biografture. Efter vores aftenplaner med de kinesiske værter kunne vi vende hjem til noget velfortjent hvile.

Kærlig hilsen Alexander, Casper L, Line og CO

Dagbog den 14 april

Dagen startede klokken 6 hos vores værtsfamilier. Morgenmaden er speciel og ikke noget man ser i Danmark fx stegte ris og nudelsuppe. Vi fulgtes med vores kineser til skole, hvor vi skulle møde klokken 7:10. Vi blev introduceret til dagens program, som lød på en masse spændende ting.

Dagens første aktivitet var te-ceremoni,  hvor en af skolens elever underviste i kunsten i at brygge kinesisk te til perfektion. Tip: Den tredje og fjerde kop er altid den bedste.

2k_i_Qinhuangdao_2015-Te-ceremoni

Derefter tog vi videre til Beidaihe Resort. Det var en flot park med en masse seværdigheder. Vi så sæler, templer, statuer, blomster og købte is til 3 Yuan. Efter Beidaihe Resort rullede vi videre i vores tourbus til Jifa Plantation park. Det var en flot plantage med mange forskellige planter, frugter, eksotiske dyr (fisk) og sjove boder. Mange af frugterne var af størrelser, vi aldrig ville se i Danmark. Til sidst tog vi til en kinesisk hesteranch med væddeløbsheste, konkurrence heste og ponyer. Det var et mærkeligt sted, og ikke alle heste så ud til at have det lige godt. De havde arrangeret et hesteshow med en masse flotte og hurtige heste. Det var en meget flot og spændende opvisning.

Turen gik nu tilbage til skolen, hvor vi skulle have idræt med kineserne. Vi spillede fodbold og basketball. Vi vandt stort over kineserne i fodbold, men tabte i basketball selvom vores hold spillede rigtig godt. Da vi spillede fodbold var der meget smog i luften, og det kunne mærkes på vejrtrækningen, og man fik meget tør hud.

2k_i_Qinhuangdao_2015-Basketkamp

Da kampene var færdige fulgte vores kinesere os op til kantinen, hvor vi spiste aftensmad. Det var ikke det bedste måltid vi fik, men det smagte stadig fint. Nogen af vores klassekammerater fik takeaway, som deres kineserven havde købt til dem. Da vi havde travlt, blev det et meget hurtigt måltid. Vi skulle nemlig skynde os videre til Peoples Square. Det var en meget flot plads, hvor både gamle og unge kan samles og danse, rulle på rulleskøjter eller bare generelt dyrke motion. Nogen af os deltog i motionen, som var en form for danseprocession.

2k_i_Qinhuangdao_2015-Motion_paa_Peoples_Square

Trætte og udmattede vandrede vi tilbage skolen for at se en Tai Chi og Kong Fu opvisning. Derefter mødtes vi med vores kineserven, der tog os med hjem. Alt i alt har det været en rigtig god dag, og vi har oplevet en hel masse.

Kærlig hilsen Peter, Christian, Vincent og Co

Dagbog den 15. april

I dag startede vi om formiddagen med et besøg ved Golden Beach Community, som er en rigtig lækker strand i Kina. Det er her de velhavende kinesere har deres sommerhuse. Typisk har de kinesere, der har sommerhus her, en lejlighed i byen og om sommeren bor de så ved stranden, hvor de kan spille golf, ride og snart også besøge et bibliotek, der var ved at blive bygget helt ud i vandet. Efter dette besøg tog vi videre til Sand Sculpture Park, og så mange flotte sandskulpturer, som viste mange forskellige kulturelle og politiske fortællinger fra den kinesiske historie.

2k_i_Qinhuangdao_2015-Sandskulptur

Vi besøgte også i dette område Sand Sliding Center, hvor der var mulighed for at prøve at kælke ned ad en stejl sandbakke, samt at se 5D i en biograf, hvor man ’var’ på en ordentlig rutsjetur. Vi havde alle fået madpakke med af vores værtsfamilie, som vi nød i parken. Turen skulle vise os ’det moderne Kina’. Vi så, hvor velhavende kinesere bygger store sommervillaer ved vandet. Samtidig var det også et indblik i, hvad kineserne laver, når de har fri.

2k_i_Qinhuangdao_2015-Sang

Om eftermiddagen returnerede vi til skolen, og her lærte vi en kinesisk sang, som hedder ”Tian mi mi”, som vi skulle synge til aftenens store talentshow. Til talentshowet blev der danset, sunget, spillet musik udført yoyo tricks og kung-fu mm. Vi havde i klassen digtet en sang, som vi sang, og så dansede vi også lanciers.

2k_i_Qinhuangdao_2015-Lanciers

Andrias spillede guitar og Martiny viste noget kampsport. I slutningen af talentshowet blev der udført en fællesdans, som mange lærer og elever deltog i. Da talentshowet var slut var der mange fra klassen, der tog videre til en speciel BBQ restaurant med vores værter. Få elever smagte grillede cikader. Ad… Men alt i alt en rigtig god dag.

Kærlig hilsen Amanda, Maria, Mads og  Co

Dagbog den 16. april

I dag begyndte vi dagen med undervisning om et kinesisk instrument ’’Si hua’’, hvor den kinesiske lærer Xavier, introducerede os til instrumentet og spillede et nogle sange. Han illustrerede, hvordan musikken lød meget forskellig alt efter, hvor i Kina, man er.

2k_i_Qinhuangdao_2015-Instrument

Dagens tur gik til en park, som viste forskellige karakteristika fra de forskellige områder i Hubin-provinsen. En af hovedattraktionerne i denne par var en stor statue, som viste den første kinesiske kejser, Qin, som byen er opkaldt efter. Parken lå meget smukt ned til en strand. Efter dette besøg blev vi sat af tæt på skolen, og så havde vi lidt tid fri for os selv, og her gik vi lidt rundt i butikker, før vi skulle hen på skolen for at spise frokost med vores kinesere.

2k_i_Qinhuangdao_2015-StatueKejserQin

Efter frokost blev der afholdt en afskedsceremoni, hvor rektoren, Mr Mu, kaldte vores navne op for at give os et diplom! Siden det var sidste dag, fik vi lov til at gå lidt rundt og se på butikker, indtil vi skulle spise aftensmad med vores kinesere.

2k_i_Qinhuangdao_2015-Diplom

Vi var nogle, der var med vores kinesiske værter ude at spise på et ekstremt luksussted med et spindende bord, hvor de serverede Pecking Duck, med en masse andre gode ting! Til sidst samles mange fra klassen for at synge karaoke med vores kinesere, inden vi gik hjem for at afslutte dagen.

Kærlig hilsen Noura, Sarah, Julie og Co.

Dagbog den 17. april

Dagen startede hårdt ud med en tårevæddet farvel til vores værtsfamilier. Selv blandt de kinesiske drenge blev der fældet en tåre. Det var en trist dag, og det var meget overvældene. Mange kinesere går op i at holde følelser inde, væk fra offentligheden, så ingen af os havde set denne følelsesladede afsked komme. Vi havde ofte hørt fra dem at de følte os som tætte venner, men efter de kun 4 dages kendskab regnede vi ikke med hvor dybtgående dette var.

2k_i_Qinhuangdao_2015-Afsked

Men dog glædede vi os alle til at komme videre til Beijing og opleve Kinas hovedstad! Men først skulle vi så lige have overstået en lang bustur. Efter 3 timers kørertur stoppede vi i byen Tangshan, hvor vi skulle se et monument og museum for jordskælvet i 1976.  Man kunne virkelig mærke stemingen gennem de mange afbildninger som var på museet og monumentet selv. Det mest interessante ved dette var dog, hvad Stefan udpegede for os. Det var, hvordan at KKP blev repræsenteret som helte, og hvordan historierne om de menneskelige tab næsten var blevet helt udeladt. Man så billeder med beskrivelser som ”Farmerne var glade for at give deres korn til staten” og intet omkring, hvordan den kinesiske regering afviste hjælp udefra.

2k_i_Qinhuangdao_2015-TangshanJordskaelvsmuseum

Da vi så ankom til vores hotel, efter 3 timers køretur mere, var det, til vores overraskelse, i hjertet af Beijing’s gyder – i en af de gamle hutonger. Vi skulle tage små, snoede veje omkranset af huse, som er bygget mere eller mindre oven på- og gennem hinanden. Det er som at træde ind i en film, ind i en labyrint af små historier. Man ser små kiosker og store restauranter side om side, men ingen huse er højere end 5 meter. Alle er lavet af samme grå beton – men mange steder hænger der på husmurerne røde og gule dekorationer med kinesiske tegn.

Da vi skulle ud at spise stormede mange af os til McD, og vi fandt vores nu erklærede stam-bar. Det er en europæisk inspireret bar med flag og hilsener fra hele verdenen, og de spillede vestligt musik! Her kom vi i tale med nogle tyskere fra Frankfurt, som studerede til sygeplejerske og fandt nogle danske jyder, som vi derefter tæskede i bordfodbold gentagne gange. Der blev fundet en kiosk med øl til 2 kr! Med 600 ml i! Vi havde en glimrende aften – selvom det nok ikke var det smarteste at blive sent oppe første dag i Beijing.

Daniel, Sidsel, Martiny og Co

Dagbog fra 18. april 2015

Dagen startede kl. 08.00 med fremragende morgenmad i hotellets restaurant - bestående af: chicken nuggets, sodavand (uden brus), pommes frites, yoghurt med sugerør og andet godt fra Kina. Efter det umådeligt mættende måltid drog vi mod Den Himmelske Fredsplads (Tian’anmen på kinøjsisk). Her skulle vi først stå i en 45 minutters kø for at se den højtærede Mao Zedong’s lig ligge udstillet i en glasmontre. Om det i virkeligheden er den rigtige Mao Zedong, der ligger der eller blot en voksfigur vides ikke. Hvad der derimod vides er, at kineserne ikke er sky for at mase sig frem i køen - det fik vi i hvert fald mange sjove oplevelser med.

2k_i_Beijing_2015-DenForbudteBy

Dernæst gik turen mod den famøse Forbudte By, hvor de kinesiske kejsere boede i gamle dage. Paladset skulle siges at have 9999,5 værelser, da det ikke måtte overgå de 10.000 værelser i himmeriget. Paladset er umådeligt stort og samtidig ganske ensformigt - det består i grove træk af smukke dekorerede huse både indvendigt og udvendigt. Dog endte klassen med at blive en større turistattraktion, da kinesere fra hele landet kommer for at se den forbudte by - altså mennesker, der måske aldrig har set vesterlændinge før.

2k_i_Beijing_2015-TouristsAttraction

Med ømme fødder drog vi videre mod Silkemarkedet - noget vi alle forestillede os lignede noget i stil med et dansk kræmmermarked; men nej! Det er et 12-etagers shopping center med alt, hvad hjertet begærer af kopi-varer. Tiden gik hurtigt med at få pruttet priserne ned i en fair prisklasse, og ingen gik tomhændet derfra.

Vi var endelig hjemme cirka kl. 20.30, hvorefter mange gik til den lokale bar (The Three Legged Frog), hvor vi fik en bid mad - mens andre spiste på hyggelige kinesiske restauranter. Dagen blev for nogle af os afsluttet med en Tsingtao Beer (den billigste lokale øl) mens andre tog tidligt i seng.

Kærlig hilsen,
Ida, Clara U., Rebecca og CO.

Dagbog fra 19. april 2015

Endnu en dag:

Dagens første stop var hos Yong He Gong templet, et buddhistisk Lama tempel. Her blev vi introduceret til arkitekturen bag de buddhistiske templer ved at iagttage på førstehånd. Skønt templet var proppet med turister, var der både munke og praktiserende buddhister at se. Vi havde altså anledning til at se og deltage i buddhistiske ritualer så som ofringer vha. røgelse og brug af bedemøller.

2k_i_Beijing_2015-Tempel

Efterfølgende tog vi til Konfutze templet, hvor der var rig mulighed for at lære om den kinesiske traditionelle filosofi. Da stedet både har funktion som museum og tempel, havde vi mulighed for at læse om det historiske aspekt af Konfuzianisme, men derudover fik vi mulighed for at se filosofien blive udtrykt igennem dans, da der var arrangeret en live performance i templet.

Turen hjem gik gennem parken, hvori Himmeltemplet ligger. Parken bliver primært anvendt som et socialt knudepunkt, hvor de lokale har mulighed for at samles om spil, dans eller lignende. Klassen deltog i dans, Jianzi m.m.

2k_i_Beijing_2015-Dans-i-parken

Parken var enorm og uoverskuelig, hvilket gjorde hjemturen et par omveje og godt en time længere. Grundet den besværlige tur hjem, blev turen til madmarkedet aflyst, så da vi som klasse nåede hotellet, var der tid til at slappe af. Vores fritid blev brugt på aftensmad, hygge og afslapning efter en lang og travl dag. Og heldigvis så vi madmarkedet dagen efter.

Lasse, Andrias, Nikolaj og Co

Dagbog  den 20. april

Dagen startede kl. 08 med morgenmad på hotellet. Derefter mødtes vi i lobbyen kl. 9, hvor der var afgang til en kinesisk moské. Alle bygningerne på stedet var kinesisk inspireret, mens bønnerne blev sagt på arabisk. Dette kulturelle møde mellem den mellemøstlige religion og den kinesiske arkitektur var en interessant oplevelse, da man tydeligt kunne fornemme, hvordan religionen tilpassede sig den kinesiske kultur.

Om eftermiddagen var der fri leg. Nogle tog til silkemarked, mens andre tog på det berømte  madmarked, hvor flere spiste levende skorpioner.

2k_i_Beijing_2015-Madmarked

2k_i_Beijing_2015-MatchingScarves

Om aftenen tog vi en bus ind til Red Theatre, hvor vi så et KungFu-show.  Showet skildrede historien om legenden om KungFu, og hvordan begæret er en distraktion for kampen for fred og åndelig harmoni. Showet var på mange måder nervepirrende, da det var fyldt med aktionfyldte kampscener, hvor våben og farlige stunts dominerede scenen.

Paula, Cathrine, Clara H og Co

Dagbog  den 21. april

I dag startede vi med at besøge det kendte kunstområde 798.  Her brugte vi hele formiddagen på at besøge forskellige gallerier og kunstudstillinger. Her var der malerier, fotos, skulpturer osv.

2k_i_Beijing_2015-Kunstomraade798

Derefter tog vi bussen til Den danske ambassade. Her holdt tre praktikanter oplæg om deres arbejde som praktikanter på ambassaden. Dette var utrolig spændende og gav et godt indblik i de mange arbejdsmuligheder på ambassaden. Man kunne have at gøre med fødevarer politik, udenrigspolitik, branding osv.

2k_i_Beijing_2015-Ambassaden

På turen hjem fra ambassaden kørte en bil ind i vores bus, hvilket resulterede i, at vi blev en time forsinket pga. uenighed om, hvis skyld det var.  Da vi endelig nåede frem til hotellet igen, havde vi en time fri, der kunne bruges som vi havde lyst - de fleste brugte dog tiden på at pakke.

Om aftenen skulle hele klassen, inklusiv lærerne, ud at spise sammen.  Menuen stod på Peking and. Vi havde en rigtig god og hyggelig  afskedsmiddag sammen. Herefter tog de fleste på den lokale bar, som er blevet brugt flittigt de sidste par dage. Her blev der taget en ordentlig afsked med Kina og vores studietur.

I morgen har vi en lang dag foran os, som skal bruges på hjemrejsen. Trods en rigtig god tur, glæder vi os alle til en blød seng og varme frikadeller.

Vi ses i Danmark!

Casper B, Malthe, Diana og Co

Efter hjemkomsten
Torsdag d. 7. maj inviterede 2k til fernisering af deres udstilling Kina i billeder.
Klassen ville gerne dele deres fantastiske oplevelser og havde derfor arrangeret en udstilling, som forældre, lærere og elever var inviteret til.

Udstillingen bød på plancher med billeder arrangeret efter forskellige temaer som fx Mennesker, det Provokerende Kina, Religion, Natur, Mad etc. Derudover var der en videopræsentation af højdepunkter fra turen, og man kunne prøve at skrive kinesisk kalligrafi.

Her ses nogle enkelte indtryk fra arrangementet: